تحریم های اقتصادی ایران

تحریم , هسته ای , 5+1

تحریم های اقتصادی ایران

تحریم , هسته ای , 5+1

رائ اعضای شورا


سازوکار لغو تحریم‌های ایران در شورای امنیت چیست؟

گروه گزارش ویژه مشرق- پیش‌تر در مورد قطع‌نامه‌های شش‌گانه شوری امنیت و رویه‌های سابق در این شورا گزارشی را منتشر کردیم (اینجا و اینجا)، اما وقتی پای لغو تحریم‌های شورای  امنیت به صورت یکجا پیش می‌آید، باید ابتدا سازوکار لغو تحریم‌های ایران در شورای امنیت چیست؟سری به قوانین و آیین‌نامه‌های این نهاد بین‌المللی بزنیم و با سازوکار مدیریت دستور جلسه، رأی‌گیری و تصویب در آن آشنا شویم. چه اینکه فعلاً به هر دلیل، گذرمان به فصل هفت منشور سازمان ملل افتاده و مسیر فعالیت‌های هسته‌ای کشور در باتلاق تحریم قرار گرفته است!

در گزارش حاضر ابتدا سری به مفاد بیانیه سوئیس می‌زنیم تا ببینیم دقیقاً چه نقشی به شورای امنیت محول شده است، سپس سازو کار و اعضای این شورا را به تفصیل بررسی می‌کنیم.


رأی اعضای شورای امنیت موجب تصویب قطعنامه 1929 علیه برنامه هسته ای ایران و وضع بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها شد

مفاد توافق هسته‌ای در مورد شورای امنیت

بلافاصله پس از انتشار متن بیانیه در دانشگاه لوزان توسط دکتر محمدجواد ظریف و موگرینی، جنجال رسانه‌ای زیادی به پا شد. این جنجال‌ها به موارد متعددی در بیانیه مربوط می شد که به ادعای برخی رسانه‌ها نشان‌دهنده تفاوت میان متن فارسی و انگلیس بود و ممکن بود مورد سوء‌استفاده طرف غربی قرار گیرد. اما پس از چندی مشخص شد هیچ تفاوتی فاحشی میان دو متن وجود ندارد و تفاوت در ترجمه همزمان متن انگلیسی بوده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.